Partner serwisu
Komunikacja

Tarnowo Podgórne chce elektrobusów i nowej siatki połączeń

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
19-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-04-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Podpoznański przewoźnik z Tarnowa Podgórnego szykuje się do inwestycji w nowy tabor autobusowy dla własnego przewoźnika - TP Bus. Spółka chce kupować autobusy elektryczne i dostosować do nich swoje zaplecze utrzymaniowe. Tarnowo zwraca też uwagę na konieczność zmian w siatce połączeń na terenie gminy, w ramach sieci ZTM Poznań.

Podpoznańskie Tarnowo Podgórne, będące właścicielem spółki TP Bus, planuje dalej rozwijać swoją flotę autobusową i kupować autobusy elektryczne, których do tej pory jeszcze nie użytkuje. Samorząd chce wykorzystać w tym celu fundusze unijne. Ponadto gmina chce też rozbudować bazę spółki przewozowej i dostosować ją serwisowania elektrobusów.

Zielony Transport Publiczny w Tarnowie Podgórnym

Jak przekazał nam Grzegorz Leonhard, pełnomocnik Wójta gminy Tarnowo Podgórne ds. Nadzoru Właścicielskiego, samorząd złożył wniosek o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych do trzeciej edycji programu Zielony Transport Publiczny.

– Złożyliśmy wniosek do NFOŚiGW na dofinansowanie zakupu trzech elektrycznych autobusów miejskich klasy MEGA (przegubowych) wraz z infrastrukturą do ładowania baterii. Ładowarki stacjonarne + jedna mobilna. Wniosek został zaakceptowany od strony formalnej i procedowanie zostało wstrzymane z powodu braku środków z KPO. 80% budżetu na dofinansowanie ZTP 3 to właśnie środki z KPO. Nie ma pewności, że otrzymamy dofinansowanie. Z uzyskanych informacji wiemy, że wartość złożonych wniosków jest wyższa niż możliwości dofinansowania. Niestety na tym etapie nie wiemy czy „załapiemy” się do realizacji projektu – mówi Leonhard.

To jednak nie jedyne autobusy bezemisyjne, na zakup których liczy Tarnowo Podgórne.

– Mamy gotowy projekt na rozbudowę naszej zajezdni pod kątem autobusów elektrycznych. Projekt obejmuje zadaszone stanowiska do ładowania, dwa stanowiska warsztatowe i plac postojowy mieszczący 20 autobusów oraz zakup co najmniej 10 szt. 12 metrowych autobusów elektrycznych. Ładowarki tzw. podwójne o łącznej mocy 240 KW lub dwa razy po 120. Oczywiście ładowarka mobilna 60-tka. Czekamy na unijne dofinansowanie. Mamy pozwolenie na budowę, mamy studium wykonalności (uaktualniane na bieżąco) ale nie mamy wystarczających pieniędzy. Łączna szacunkowa wartość projektu przekracza kwotę 40 mln. złotych, co sprawia, że trudno to zrobić z własnych środków – opisuje przedstawiciel samorządu.



wiz. TP Bus

Elektrobusy bardziej ekonomiczne niż pojazdy konwencjonalne

Grzegorz Leonhard pytany o to, dlaczego Tarnowo planuje inwestycje w autobusy elektryczne a nie w pojazdy konwencjonalne odpowiada, że w głównej mierze wynika to z arytmetyki oraz charakterystyki zadań przewozowych realizowanych przez autobusy w barwach TP Bus – Przed integracją gminnego transportu z systemem aglomeracyjnego transportu publicznego zarządzanego przez ZTM Poznań nie myśleliśmy o pojazdach elektrycznych. Jednak zmiany, które nastąpiły po integracji polegające na tworzeniu nowych połączeń, wzmacnianiu transportu w godzinach szczytu komunikacyjnego (zwiększenie częstotliwości kursów) spowodowały, że wykonujemy wiele zadań, które mają dość krótkie, nieprzekraczające 250 – 280 kilometrów dzienne przebiegi. I tak powrócił pomysł na „elektryki” – opowiada Leonhard.

Reprezentant Tarnowa Podgórnego wylicza, że przejechanie 100 kilometrów przez elektrobus jest znacznie tańsze niż pokonanie tej samej odległości przez autobus z napędem konwencjonalnym, co wynika z ostatnich testów prowadzonych przez TP Bus.
– W ostatnim okresie testowaliśmy 12-metrowy autobus elektryczny, który obsługiwał właśnie szczytowe zadania, a do tego był ładowany z ładowarki mobilnej o mocy 30 kw. Pojazd do przejechania 250 km zużywał tylko 65% ze swojej baterii. Koszt - zużycie „paliwa” na 100 km to 85,00 zł., czyli o 100,00 zł. mniej niż konwencjonalny autobus – tłumaczy nasz rozmówca.

Wśród powodów inwestowania w elektrobusy Leonhard wymienia również szeroko rozumianą ekologię oraz przepisy dotyczące elektromobilności.

Gmina chce rozwoju siatki połączeń

Zakupy elektrobusów mają również posłużyć do rozwoju oferty przewozowej na terenie gminy, gdzie rokrocznie powstają nowe osiedla mieszkaniowe oraz inne cele codziennych podróży – Rozwój gminy Tarnowo Podgórne trwa. Poza powiększaniem się liczby zainstalowanych firm rozwija się część mieszkaniowa. Na wielu obszarach powstają nowe osiedla mieszkaniowe, często oddalone od głównych tras linii autobusowych. Już uruchomiliśmy nową linię lokalną obsługującą osiedla mieszkaniowe zlokalizowane na północnym-zachodzie Tarnowa Podgórnego. Takich linii będzie przybywać – mówi Leonhard.

Samorząd planuje też, że w połowie obecnego roku rozpocznie się proces projektowania nowej siatki połączeń autobusowych na terenie gminy, która uwzględni dojazd do nowych miejsc pracy oraz osiedli mieszkaniowych, choć obecnie jest zbyt wcześnie, żeby mówić o tym, jakie zmiany nastąpią.

– Jest wiele wariantów: wydłużanie obecnych linii, zmiana trasy, linie lokalne i przesiadka w centrach dużych miejscowości, nowe kierunki podróżowania do Poznania i gmin sąsiednich. Chociaż obsługujemy wszystkie miejscowości Gminy Tarnowo Podgórne, wykonujemy wszystkie zlecenia od gmin sąsiadujących, obsługujemy wszystkie gminne szkoły to wiemy, że zmiany będą konieczne.

Zmieniają się codzienne cele podróży

Grzegorz Leonhard wskazuje, że zmiany będą niezbędne również dlatego, że przez osiem lat (od momentu integracji w ramach ZTM Poznań) bardzo zmienił się charakter przewozów autobusowych na terenie gminy. W początkowej fazie integracji główny nacisk kładziono bowiem na sprawne skomunikowanie gminy z Poznaniem, natomiast teraz coraz większą rolę odgrywają też podróże wewnątrz gminy.

– Na skutek powstawania np. w stolicy gminy, wielu atrakcji i przedsięwzięć (Termy, Tężnie, Szkoły ponadpodstawowe, nowe miejsca pracy itp.)-coraz większe znaczenie zaczyna mieć transport wewnętrzny między Tarnowem Podgórnym a pozostałymi miejscowościami zlokalizowanymi na terenie gminy – tłumaczy pełnomocnik wójta gminy Tarnowo Podgórne ds. Nadzoru Właścicielskiego.



Wiz. TP Bus
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tarnowo Podgórne wybiera Solarisa

Komunikacja

Tarnowo Podgórne wybiera Solarisa

Witold Urbanowicz 17 kwietnia 2018

Tarnowo Podgórne. Problemy z kupowaniem autobusów. Drogi MAN

Prawo & Finanse

Tarnowo Podgórne kupuje pięć autobusów, w tym przegubowy

Komunikacja

Tarnowo Podgórne zaprasza bez przetargu MAN-a

Komunikacja

Tarnowo Podgórne zaprasza bez przetargu MAN-a

Witold Urbanowicz 16 stycznia 2018

Tarnowo Podgórne znowu bez autobusów

Komunikacja

Tarnowo Podgórne znowu bez autobusów

Witold Urbanowicz 18 grudnia 2017

Zobacz również:

Tarnowo Podgórne wybiera Solarisa

Komunikacja

Tarnowo Podgórne wybiera Solarisa

Witold Urbanowicz 17 kwietnia 2018

Tarnowo Podgórne. Problemy z kupowaniem autobusów. Drogi MAN

Prawo & Finanse

Tarnowo Podgórne kupuje pięć autobusów, w tym przegubowy

Komunikacja

Tarnowo Podgórne zaprasza bez przetargu MAN-a

Komunikacja

Tarnowo Podgórne zaprasza bez przetargu MAN-a

Witold Urbanowicz 16 stycznia 2018

Tarnowo Podgórne znowu bez autobusów

Komunikacja

Tarnowo Podgórne znowu bez autobusów

Witold Urbanowicz 18 grudnia 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5